Mesijas valo diską (I dalis)

Henry Lion Oldie, “Mesijas valo diską” I d., Pragaro ratai, 1998

Kai išvysti knygą, išleistą leidyklos pretenzingu pavadinimu „Pragaro ratai“, jau lauki, kad čia bus kažkas gero. Tiesiog privalo. O ir šiaip, Oldžiams pagyras reguliariai žarsto patyrę lietuviškos fantastikos vilkai.

Sumasino, rupūžės.

O kad čia, pasirodo, vintažas, deficitas, stãčiai ekskliuzyvas, paminėti ir pamiršo. O gal tiesiog nematė problemos. Pre-devyniasdešimtųjų karta labiau iškalbi nei tūkstantmečių sandūros vaikai. Tad jei kertat rytų kalba, negaiškit laiko vaikydamiesi deficitinių vienaragių – vūn skaityti. O va jauniesiems teks arba plėsti mokamų kalbų diapazoną, arba pralėkti maratoną per skaitytų knygų knygynėlius, blusturgius ar interneto skelbimus. Gal bibliotekoj bus.

Internetu radau tą vieną I dalies kopiją. II dalies, išskyrus kažkokį neaiškų puslapį, kol kas nematyt 😦 Išvis, kokiam zarazai pasirodė, kad čia labai gera mintis išleisti vieną knygą gabalėliais? 😦

Piratavimo jokiais būdais neskatinu, pasižiūrėkit pačių Henry Lion Oldie puslapį, gal rasit naudingos informacijos ar apylankų įvairiomis kalbomis.

Inkšti baigiau. Dabar jau turbūt ir žirgui aišku: „Mesijas valo diską“ man patiko. Ir kaip nepatiks?

Oldžiai nesicackina. Griebia žioplą nepatyrusį skaitytoją už ausų ir jau trečiam puslapyje įtraukia į veiksmą. Ir tas veiksmas pinasi, vinguriuoja naglai vedžiodamas skaitytoją už nosies taip, kaip jam reikia. Nieko, ničnieko nuspėti neina ir tai labai malonu, nes tiesiog turi gerėdamasis pasiduoti istorijai ir sekti, kas čia bus.

Su tokiais stipriais skoniais ir poskoniais kyla noras knygą tiesiog praryti, bet kad neišeina. Sotu kaip jautiena imbierų ir pavasarinio svogūnėlio padaže. Tai sėdi, žiūri į knygą ir laižaisi, nes skaityti norisi, o galva sprogsta.

Jau sakiau, kad banditai Oldžiai nesicackina. Nuo pačios pradžios skaitytojas gauna Senovės Kinijos kultūros, budizmo, dzeno meno, dao, konfucionizmo crash kursą. Su painiais, natūraliai skambančiais kiniškais vardais, jų istorijos, tikėjimų, buities detalėmis. Bet kad kitaip neišeina – Oldžiai š tiesiog nemala. Rašo taip, kad kiekvienas naujas žodis, kiekvienas sakinys suteiktų naujos, būtinos informacijos. O viskas paišosi savaime. Wiki stiliaus paaiškinimai tik sugadintų tėkmę. Kažkoks čia fantastiškas impresionizmas.

Man regis, įklimpau :S

O tai, Kryž, supratome, patiko, betgi susimildama, apie ką istorija?

Nenoriu gadinti malonumo. Pasakysiu tik tiek, kad autoriai išmoningai klibina kelių rytų filosofijų pamatus ir pateikia savo, be galo įdomią interpretaciją. Kas per žanras, nežinau. Fantastika. Yra maginių, yra mitologinių, yra spiritualistinių, yra pasakos elementų. Dominuoja veiksmas. Siužetas – kaipo detektyvinis. Vienas pagrindinių veikėjų – nežinau kurios dinastijos laikų teisėjas, jam talkina kaipo dao žinovas, kaipo magas, kaipo alchemikas ir… Gyvačiukas. Figuruoja ir Šaolinio vienuoliai, bet ne durnai ir ne lėkštai, tad gali patikti tiek Bruce Lee ir „Dragon Ball“ gerbėjams, tiek jų nepakenčiantiems ir save rimtesniais laikantiems rytų kultūros gerbėjams.

Kažkuo primena Roger Zelazny „Lord of Light”, tad jei skaitėt ir patiko išmanus žaidimas mitologija, širdingai rekomenduoju, nors „Mesijas valo diską“ istorija čia visai kitokia.

Yra ir Koji Suzuki “Žiedo”“Spiralės”“Kilpos” trilogijai giminingų elementų (jei skaitėt, žinot, apie ką aš, lygiai taip, kad ne prie ko ten skambučiai; o jei ne, perskaitykit “Mesijas valo diską” ir gal ir Suzuki susigundysit?), ir netgi “Matricai”. Tačiau tuo pat metu nuo jų visų labai skiriasi.

Daug kas sako, kad Gintauto K. Ivanicko knygai „Tamsa ryja tamsą“ įtaką padarė Sapkowskis. Anksčiau aš irgi taip maniau, tačiau dabar spėčiau, kad, ko gera, ne. Oldžiai.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s