Pape Satàn aleppe: takios visuomenės kronikos

Umberto Eco. “Pape Satàn aleppe” Tyto alba, 2017 m.

Kad ir kaip bebūtų keista, Umberto Eco buvau skaičius mažai. Tačiau labai džiaugdavausi išvydusi jo interviu ar vieną kitą prasprūdusį esė. Užtat aptikusi visą jų rinkinį – “Pape Satàn aleppe” – griebiau nė nesvarstydama.

Formatas patogus (turiu omeny ne kelių plytų dydžio ar svorio „Tyto alba“ foliantą, o trumpą kiekvienos esė apimtį), ypač šiems beprotiškiems skubos laikams. Paskaitai kelis tekstus – namie, darbe per pietų pertrauką ar viešajame transporte, o tada mąstai. Yra apie ką.

Vienas esė, pateiktų “Pape Satàn aleppe”, kritikos leitmotyvų ir yra ši iš proto varanti skuba, stumianti mus paviršutiniškumo visose gyvenimo srityse link – ar tai būtų tarpusavio santykiai, ar menas, žiniasklaida, politika, ar švietimas. Daugumoje esė nagrinėjamos problemos – pavyzdžiai iš Italijos kasdienio, politinio ar kultūrinio gyvenimo, tačiau temų visuma universali – Quo vadis, visuomene?

Labai specifinių, Italijos santykio su jos istorija ar kultūra, klausimų, kas, neišmanant konteksto, gali nedominti skaitytojų iš Lietuvos, yra, tačiau jų nedaug. Kai kuriems galima rasti paralelių mums svarbiems istorijos ar jos politikos klausimams.

Be skubos, kita labai ryški kritikos linija – besaikis, nebūtinai tinkamas informacinių technologijų vartojimas. Viena vertus, stebina, kad kai kurios šių problemų pastebėtos dar ankstyvais dutūkstantaisiais ar vėlyvais devyniasdešimtaisiais. Kita vertus, nors mūsų krašte kompiuterizacija ir užsivėlino, daugelis šių problemų – nesuvaldomas informacijos srautas, jaukiantis žmonių smegenis ir sugebėjimą jame nepasimesti – dabar jau akivaizdžios ir galbūt nebe tokios šokiruojančios.

Daug temų kartojasi, kas, nors skaitant gali pabosti, akcentuoja kai kurių pašiepiamų reiškinių mastą ir įsisenėjimą, keldamos klausimą kaip/ar jas išvis galima išspręsti? Deja, pačios esė atsakymo ar užuominų, kaip tai būtų galima padaryti, nesuteikia.

Umberto išėjo, o su visu šitu XXI a. jovalu reikės tvarkytis patiems.

Apibendrinant, nenusivyliau, patiko. Rekomenduoju prabangą stabtelėti, paskirti sau keliolika minučių paskaityti, o tada ramiai pamedituoti ir pamąstyti.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s